The Wiserhood

Praca zdalna czy w biurze?

Postęp technologiczny, powszechny dostęp do telefonów i internetu sprawiły że pojawiła się możliwość pracy zdalnej. Polega ona na wykonywaniu zadań powierzonych przez pracodawcę poza siedzibą firmy, najczęściej po prostu w mieszkaniu pracownika. Najczęściej w ten sposób pracują freelancerzy, ale nie tylko. Praca zdalna nazywana jest również telepracą lub e-pracą, z uwagi na to, że wykorzystuje  nowoczesne technologie. Wyniki pracy przesyłane są przez internet a kontakt odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonów i internetowych komunikatorów.

Praca zdalna może mieć charakter regularny albo doraźny. Ten drugi przypadek występuje, gdy pracownik wykonuje pracę zdalnie tylko okazjonalnie. Z takiej opcji często korzystają rodzice małych dzieci, np. podczas ich choroby. Regularne wykonywanie e-pracy nie oznacza jednak, że taki rodzaj współpracy obowiązuje w pełnym wymiarze czasu pracy. Dużo częściej pracodawcy wolą by była to praca naprzemienna- niektóre dni pracownik przepracowuje w domu, a inne w biurze.

 

 

E-praca – dla kogo?

Z całą pewnością nie jest to sposób wykonywania zadań odpowiedni dla każdego zawodu czy pracownika. Praca zdalna sprawdza się w przypadku pracowników, którzy analizują i przetwarzają informacje a także wśród tak zwanych wolnych zawodów: grafików, rysowników, copywriterów, specjalistów SEO, redaktorów, tłumaczy. W formie e-pracy współpracują też często przedstawiciele branży informatycznej tacy jak programiści a nawet administratorzy danych.

Należy pamiętać, że nawet osoby, których obowiązki i sposób pracy wskazują, że mogłyby wykonywać zadania z dala od biura, nie muszą nadawać się do telepracy. Z jednej strony ten rodzaj pracy wymaga także pewnych cech osobowości, m.in umiejętności zapanowania nad własnym czasem. Z drugiej strony wielu osobom atmosfera biura dodaje energii.

 

 

Wady i zalety pracy zdalnej dla pracownika

Praca zdalna pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, doceniają to zwłaszcza osoby, które musiały wcześniej dojeżdżać do pracy z innej miejscowości. Ponadto telepraca to elastyczny, zwykle nienormowany czas pracy, co oznacza, że pracownik może wykonać zadania w najdogodniejszym dla niego czasie, liczy się efekt, więc jeśli pracownik wykona zadania szybciej niż w 8 godzin, zyskuje czas na inne aktywności.

Jeżeli jednak pracownikowi zabraknie samodyscypliny ukierunkowanie na efekt i nienormowany czas pracy może okazać się wadą. Trudniej jest też oddzielić pracę od życia  prywatnego. Telepraca to też brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami, a co za tym idzie trudniej uczyć się od kolegów i koleżanek.

 

 

Wady i zalety pracy zdalnej dla pracodawcy

Także dla pracodawcy praca zdalna jest tańszą formą zatrudnienia, i nie chodzi tu o omijanie umów o pracę. Pracodawcy realnie oszczędzają na przestrzeni biurowej i rachunkach. Badania wskazują również, że e-praca zwiększa efektywność. Telepracownicy rzadziej biorą zwolnienia i robią krótsze przerwy.

Problemem pracy zdanej może być kwestia zaufania, pracodawca nie ma pełnej kontroli nad telepracownikiem. Praca w biurze wspiera  też budowanie relacji między pracownikami i lepszą integrację zespołu. Pracownicy zdalni mniej angażują się w rozwój firmy, a bardziej w indywidualny rozwój.

Praca zdalna czy w biurze?
5 (100%) 1 ocen(a/y)